ZŠ Na Výsluní opět vyučuje

vytvořeno: 25.3.2020, před 4 roky v rubrice Aktuální dění

Nelekejte se, neporušujeme zásady a opatření Ministerstva zdravotnictví k eliminaci rizik nakažení novým typem koronaviru. Stejně jako všechny školy v České republice jsme zrušili osobní přítomnost žáků ve škole na základě mimořádného opatření dne 11.3.2020.

Trvalo nám 3 dny, než jsme provedli technickou přípravu a nastavili podmínky pro to, abychom zajistili poskytování vzdělávání svým žákům moderními formami výuky. Potřebovali jsme urgentně dokoupit některá technická zařízení, zřídit jednotné školní Skype přístupy, zkoordinovat a vyselektovat podstatné od nedůležitého a zajistit možnosti pedagogům pro práci z domova. Díky flexibilitě všech pedagogických pracovníků školy a za pomoci externích odborníků jsme přešli na distanční formu výuky prostřednictvím on-line spojení - výuka a konzultace probíhají převážně přes Skype a pomocí Bakaláře.

Pochopitelně každého učitele napříč školám v prvním okamžiku napadlo vybavit žáky sadou úkolů pro samostatnou práci na doma. Případně je povinovat splněním školní práce za pomoci rodičů. Také Česká televize zareagovala, patří jí naše poklona, ale jde jen o náhražku skutečné „učitelky-učitele“. Tady mnozí pocítili, že učitele z masa a kostí, který má vybudované osobní vazby ke svým žákům, strojem ani výukovým programem nenahradíš.

Jsme nejen učitelé, ale i rodiče, nebylo těžké uvědomit si, že mnozí z rodičů po prvním zorientování se v nových podmínkách byli zaskočeni. Některým po vyhlášení nouzového stavu práce běží ještě ve vyšších obrátkách, někteří museli převzít pracovní povinnosti na home office, jiným nastaly starosti o ekonomiku rodinného rozpočtu, k tomu všemu nepřetržité starosti o své děti, s absencí služeb musí zajistit celodenní stravu, vymýšlejí, jak smysluplně zaujmout své děti v domácím prostředí, a do toho se stávají učiteli všech vzdělávacích předmětů a ročníků! Myslíme na rodiče našich žáků a rozhodně jim nechceme situaci komplikovat. Nabízíme pomoc a podporu.  Stačí mít možnost a chuť pracovat. Naši učitelé mají radost, když se výuka v nových podmínkách daří. Všechno, co v tuto dobu konáme, je služba, prakticky není reálné nařizovat, nechceme přidávat rodičům povinnosti, ale naopak uvolnit jim ruce. Stačí, když budeme propojení.

Máme za sebou první týden poměrně aktivního poskytování podpory našim žákům. V následujícím období se nastavený systém usadí, vyladí a zvykneme si efektivně pracovat po síti.  A jak to celé u nás funguje?

V 8.00 hodin ráno probíhá zadávání úkolů pro samostatnou práci. Od 9:00 - 12:00 jsou připojeni učitelé, asistenti a vychovatelky na Skype, kde se vyučuje, konzultuje. Učitel například s žáky pracuje společně v prostředí elektronické učebnice, dítě doplní, učitel okamžitě reaguje, koriguje. Jindy se vidí na monitoru, a to způsobuje radost hlavně těch nejmenších. Potkat se v tomto virtuálním prostředí je velmi příjemné a pro žáky atraktivní.​

Odpoledne, kdy mají žáci hotovo, rodiče stihli dětem uvařit nebo odpracovat své úkoly, se učitelé připravují na další den. Zatím se nedaří plošně bez pomoci rodičů pracovat s těmi nejmenšími 1.-2.třída, věřím, že i tady se časem výuka on-line bude zdokonalovat, od 3.třídy si školní práce žáků často nevyžaduje pomoc rodičů.


Po prvním týdnu učitelé dávají vedení školy zpětnou vazbu: 

….. v práci jsem si našla systém, tak je to teď mnohem lepší než v první dny….

…... komunikace jede na všech frontách, mám pocit, že se udělá mnohem více práce, než normálně, s kolegy jsem ve styku také. Na výpomoc mám kolegu Toma (pan učitel by normálně učil tělocvik, takto se stal zeměpisářem), který pilně studuje mé pokyny, kolegyni Janu, která maká v projektové činnosti, řídím na dálku i vlastní děti doma a připadám si hrozně důležitě. Nevýhodou je absence 1/3 dětí…..

…..vydržím, ale po celém dni koukání do PC mi z toho odpoledne dost třeští hlava…..

….. na Skypu mám 90% dětí i rodičů - jsem vděčná za nabídnutou pomoc a že budu mít nově k sobě vychovatelku Klárku, snad si najdeme systém, který nám bude vyhovovat. Méně mi vyhovuje styl frontální výuky, ke kterému mě nutí komunikace přes Skype, ale s tím teď nic nenadělám….

…. dnes jsem mluvila s jednou holčičkou mé třídy. Na pondělí mám domluvené další dvě. Chce to čas…. (jde o druháčky)

….. Já používám Skype pro výuku a konzultace jako videohovor, jinak massanger, momentálně nejvíc dostupné pro skupiny jak 8. tak 9. ročník. S VIII.B komunikace a konzultace naprosto super, řádně až na výjimky vyhledávají pomoc. U deváťáků mám připojenu tak polovinu třídy ale ti, co jsou, se aktivně zapojují, úkoly mi posílá opět na výjimky většina...


I takto může pracovat žák, který chce a může s našim učitelem.​

Jsme tady pro své žáky a rodiče. Příjemný víkend


                                                                                                     PaedDr. Bistrá Dagmar, ředitelka


© 2019 Základní škola, Uherský Brod, Na Výsluní / Prohlášení o přístupnosti / web by: icard.cz